donderdag 4 oktober 2007

Over profeten, kruispunten en nadenken

Zeer regelmatig komen Marianne en ik de kleine profeten tegen deze maanden. Zo regelmatig dat ik denk dat iemand ons iets duidelijk probeert te maken… En misschien is het, zoals als je zwanger bent, je overal kinderwagens ziet – dat als je onrecht ziet, je overal kleine profeten hoort spreken? Natuurlijk, enige subjectiviteit zit erin, feit blijft dat ik zoek naar wat er tegen mij gezegd wordt. Wat wilt U dat ik doe?



Jaqueline E. van der Waals schreef “Ik weet niet, of ik zwijgen zal - of spreken.” ….en dát weet ik eigenlijk ook niet. Ik kan me maar moeilijk neerleggen bij wat ik zie gebeuren, maar vraag me steeds af of ik mijn woorden maar “weer in slaap wil schreien, opdat ze tastend niet, in blindheid, breken”.

En dan komt er deze week een GROTE profeet binnen, Jeremia 6 vers 14, een vers uit een tweegesprek van Jeremia met de Eeuwige God. God spreekt daar:
Ze verklaren de wond van mijn volk lichtvaardig voor genezen,
ze zeggen: “Alles gaat naar wens.” Nee, niets gaat naar wens!

Of zoals in de NBG staat:
Zij trachten de breuk van mijn volk op het lichtst te genezen
door te zeggen: Vrede, vrede, terwijl er geen vrede is.


Dit raakt mij, omdat ik hierin Gods bewogenheid voel met Zijn volk: Hij wil het goede voor hen, maar zij willen niet luisteren. De Schepper wil zijn schepping stilzetten om rust te laten vinden….(vers 16)
Ga op de kruispunten staan, denk na,
kijk naar de oude wegen.
Welke weg leidt naar het goede?
Sla die in, en vind rust.


Helaas, Gods bewogenheid stelt niet altijd mensen in beweging, althans niet altijd in de goede richting, want het volk ... Maar zij zeggen: “Dat doen wij niet.”

En dat brengt mij dan weer bij de bollen van enkele dagen geleden. Gods bewogenheid richt zich op ons als gemeenschap (volk is een wat onterechte term hier) Zijn hart wordt geraakt door onze onderlinge koelte en het vergeten van Hem en Zijn woorden. Ik word aangesproken om naar de “oude wegen” te kijken, waarschijnlijk smalle … Ik word aangesproken om mijn “bol” naar Hem te bewegen en daarin naar de ander.
Denk na … Wat een ruimte in deze woorden !!!!

Rob,
Gouda

Geen opmerkingen: