maandag 21 april 2008

Common Bond Verbondenheid gevonden en gezocht.

In de jaren ’70 ben ik als 17-jarige tot bekering gekomen. Geen christelijke opvoeding genoten , werd ik op enig moment ten diepste aangesproken door God door het hart van mensen en muziek. De plaatselijke Youth for Christ groep had een Amerikaanse band naar Terneuzen gehaald en … wonder boven wonder .. enkele klassen van het Openbaar Lyceum Petrus Hondius waren verplicht aanwezig in de muziekzaal. Ik zie mezelf nog zo ginnegappend langs de rijen kapstokken schuifelen om de zaal in te gaan. Met tranen in mijn ogen zat ik uiteindelijk te luisteren. Christen zijn en dan die muziek? Dat klopte niet met mijn voorgeprogrammeerde plaatje. Jezelf voelen zoals ik deed en dan die boodschap? Het gesprekje met één van de bandleden en het doorwerken van die boodschap – veelal aan de Westerschelde dijk – heeft gemaakt dat ik me gevonden wist en uiteindelijk gewonnen gaf.


De naam van de band was “Common Bond” , een naam die ik – als ik struin op het Internet eigenlijk niet zo makkelijk kan vinden – was afgeleid van Collossenzen 3: 14 . En het is juist die tekst die bij mij de afgelopen tijd meerdere keren en in verschillende vormen terugkomt. (Tip: lees eens verschillende vertalingen van deze teksten, de moeite waard!) Wat is datgene dat ons met elkaar verbindt? Wat delen we met elkaar? In de gemeente die Paulus in het nieuwe testament voor ogen heeft omvatte die gezamenlijkheid eigenlijk alles – tot in het delen van het alledaagse. Wij zijn sterk in het beperken ….

Het is een uitdaging om in het licht van Collossenzen 3: 12 – 17 te zoeken naar onze onderlinge verbondenheid, ook daar waar die door omstandigheden onder druk staat. Gisteravond met een groep mensen bijeen gekomen om elkaar te ontmoeten, te gaan bidden en te zoeken of de Here God nieuwe dingen wil doen en wie daar een rol in heeft.. Een hoop vraagtekens en niets vanzelfsprekends. Een uitdaging van geduld, rust, luisteren en elkaar opzoeken. Ik ben benieuwd naar wat deze periode gaat brengen, laat de common bond maar versterkt en gevonden worden!

RH 21-4-2008

1 opmerking:

Anoniem zei

Lees het hele blog, pretty good