maandag 14 april 2008

De klimop: een rode draad achter een reeks van incidenten?


In onze tuin – of eigenlijk die van de buurman – staat een klimop, een hedera. Op het internet lees ik: “De naam Hedera is afgeleid van het Griekse woord haerere = zelf bevestigen.” De klimop bevestigt dus zichzelf aan het oppervlak waar hij op rust. Biedt veel mogelijkheden, heeft snel resultaat. Veelal altijd groen. Zoals ik al zei ik zie buurmans plant in ónze tuin … en daarin op de meest uiteenlopende plaatsen. En soms sta ik voor een verrassing: als ik een plantje dat op een ongewenste plaats staat uittrek, komt er een lange worteluitloper omhoog die dan gaat naar ándere plantjes, soms wel een meter lang en meerdere plantjes rijk. Waar ik eerst het verband niet zag tussen de plantjes (dan alleen dat het allemaal klimopjes zijn), zie ik dan dat het lange uitlopers zijn van één en hetzelfde…. We worden overwoekerd! Ik vind dat soms best wel eens griezelig (ooit een film gezien met overwoekerende planten?) . ALARM!

Maar ……. het gebeurt onder de oppervlakte, geleidelijk, geruisloos én soms ziet het er eigenlijk best wel aantrekkelijk uit. Nu, op deze manier kan ik het een beetje verklaren dat we accepteren dat er in het samen mens zijn, samen christen zijn, dingen gebeuren – die lang niet altijd zo aantrekkelijk zijn als een groene klimop – maar die los van elkaar lijken te liggen. Ieder mens zijn verhaal, zijn beweegredenen. Dus waarom in het geheel iets veranderen? Het zijn toch zelfstandige plantjes (of onkruid) met een eigen keus? Op deze manier wordt de waarheid van samenhang nog wel eens geweld aangedaan… en blijft de langzame overwoekering voortgaan.

Maar soms wordt er aan de plantjes getrokken of kijkt iemand verder dan zijn neus lang is en komt die rode draad te voorschijn. Er IS samenhang, verscheidene pijnlijke zaken zitten onder de oppervlakte aan elkaar vast, misschien wel al jarenlang. Niet alarm slaan is gevaarlijk en liefdeloos. Dus wil ik schrijven. Want God plant zijn gemeente in variatie, veelkleurigheid en openheid. Soms móeten we verder kijken dan onze neus lang is en de wortels onder handen nemen. Hoe lastig dat ook is, want het verstoort ons rustige leven en er komt aarde onder onze nagels. Laat onze tuin bevestigd zijn aan de Tuinman en niet alleen aan de buurman!

RH
14-4-2008

Geen opmerkingen: